Casino - Nieuwe sloopaanvraag ingediend!!!

Beste,

Het is weer zover dat het monumentale Casino Van Mol-Gompel bedreigd wordt door afbraak.

Het Casino van Mol-Gompel is een imposant pand in art-decostijl dat wellicht dateert van 1926. De architect van dit gebouw zou Dhr LOUIS SAUVAGE zijn.  Zijn naam kwam voor op de blauwdrukken van het Casino.  Ook de heer BLOMME zou nauw samengewerkt hebben bij het ontwerp en de bouw van dit casino.  Alle andere gebouwen van deze architect zijn beschermd als cultureel erfgoed.



Vorig jaar heeft Vlaams Minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois (N-VA) het voorstel tot voorlopige bescherming van het Casino van Gompel goedgekeurd. Volgens Bourgeois zijn de dans- en varietezalen van het casino, die in oorspronkelijke staat zijn gebleven, "uitermate uitzonderlijk".

Jammer genoeg heeft de Gemeente Mol opnieuw een sloopaanvraag binnengekregen. Men wil op die site een betoncentrale en een ijzerafvalcentrale plaatsen. Achter het casino is er plaats genoeg, dus dit gebouw kan perfect blijven staan en gerenoveerd worden.

De nieuwe sloopaanvraag, en een openbaar onderzoek om een eventuele afbraak te starten, loopt tot en met 3 juli 2010. In 2009 werd er, zonder succes, ook al een poging gedaan om het gebouw af te breken. We hebben daar toen veel bloed, zweet en tranen in gestoken, maar zonder jullie hulp (518 bezwaarschriften, 22 petitielijsten!) was het ons nooit gelukt.  Waarvoor nogmaals dank!

Nu, bij deze tweede slooppoging zullen we je hulp nog harder nodig hebben.

Teken AUB deze petitie, en stuur ze aan zoveel mogelijk mensen door, en dit VOOR 1 juli 2010. 

Als je ook digitaal een bezwaarschrift wil tekenen (beter nog dan de petitie!), stuur ons dan een mailtje via casinogompel@hotmail.com, en dan emailen we het gewoon door!

Het indienen van een bezwaarschrift heeft voor jou uiteraard geen direct gevolg. Maar je kan wel meehelpen aan het behoud van ons Vlaams cultureel erfgoed!

Een bezwaarschrift indienen mag trouwens gedaan worden vanuit alle hoeken van de wereld. Mooi toch, niet?

Als je niet goed weet waarover het gaat, ga dan gerust eens kijken op http://ansible.causes.com/external/redirect/eyJyZWRpcmVjdCI6Imh0dHA6Ly93d3cueW91dHViZS5jb20vd2F0Y2g%2Fdj04YmhwcDgtaEJTQSIsInJlY2lwaWVudF9pZCI6MTgzMTY1Miwic2hhcmRfaWQiOjI4OH0= en http://ansible.causes.com/external/redirect/eyJyZWRpcmVjdCI6Imh0dHA6Ly93d3cueW91dHViZS5jb20vd2F0Y2g%2Fdj1Jcm1mTDVtZmtxYyZhbXA7ZmVhdHVyZT1yZWxhdGVkIiwicmVjaXBpZW50X2lkIjoxODMxNjUyLCJzaGFyZF9pZCI6Mjg4fQ==

Nogmaals hartelijk dank!!!

Vriendelijke groet

Veerle Vanderplasschen
assinar petição
assinar petição
O seu JavaScript está desativado. Sem ele, nosso site pode não funcionar corretamente.

política de privacidade

ao assinar, você aceita o termos de serviço da Care2
Você pode gerenciar suas assinaturas de e-mail a qualquer momento.

Está tendo algum problema?? Avise-nos.